fbpx

Prowadzisz fanpage na Facebooku lub Instagramie i widzisz, że zasięgi nie są zbyt wysokie? Mało tego, próbowałeś zrobić reklamę, za którą chciałeś zapłacić, a Facebook ją odrzucił mimo tego, że nie robisz nic nielegalnego? Może portal poszedł o krok dalej i zablokował twoje konto reklamowe? Dowiedz się, co robić by skutecznie reklamować produkty konopne na Facebooku.

Jestem specjalistą ds. social media. Współpracuję z firmami, głównie z branży konopnej. Skutecznie robię dla nich reklamy i zwiększam zasięgi zarówno płatnymi treściami jak i bezpłatnymi. Nie będę tutaj podawał konkretnych liczb, bo możesz je sprawdzić w tym miejscu. Są one, według ogólnej opinii naprawdę dobre. Dlatego też pozwoliłem sobie napisać ten tekst. Znam się na rzeczy, a widzę w tym temacie ogromny problem naszej branży. Niezatwierdzanie reklam, ucinanie zasięgów, blokady kont reklamowych, a nawet usunięcie fanpage’a. Wszystko to przerobiłem i wytłumaczę Ci, jak uniknąć tych – jakże nieprzyjemnych – sytuacji.

Regulamin

Kto czyta intstrukcje albo regulaminy? No właśnie. Dużo ludzi pisze do mnie z pytaniem, dlaczego została odrzucona ta reklama. A co widzę na reklamie? Waporyzator, bletki, w opisie słowo „marihuana”. W tym wypadku naprawdę warto zerknąć do regulaminu. Konkretnie do zakładki Zasady dotyczące reklam. Mamy tam bardzo wyraźnie napisany taki podpunkt:

Ja wiem, że waporyzator nie ma nic wspólnego z tytoniem. Facebook nie wie. Niestety trzeba się dostosować. Oczywiście można robić propagandową reklamę (takie także zdarza mi się robić), gdzie nie piszemy wprost o tym, że reklamujemy właśnie ten sprzęt. Minusem tego jest to, że takowa ma gorsze wyniki od zwykłej reklamy. Aczkolwiek jeśli komuś zależy – da się bez słów kluczowych (w tym przypadku waporyzator).

Przeczytanie regulaminu jest bardzo ważne przy tworzeniu treści w tak dyskryminowanej branży jak konopna. Unikniemy wielu nieporozumień, nerwów, a patrząc dalej – blokad reklam i kont.

Oczywiście może zdarzyć się, że reklama niespełniająca standardów zostanie zatwierdzona. Jest to jednak spowodowane błędem algorytmów platformy. Ta szczęśliwa reklama może istnieć tydzień, miesiąc, rok – dopóki Facebook jej nie wyłapie. Jest to jednak bardzo rzadkie zjawisko i następna podobna reklama z miejsca zostanie odrzucona. Dlatego bez wątpienia nie warto na siłę reklamować czegoś niezgodnego z regulaminem. Jedna reklama jakimś cudem przejdzie, ale w końcu skończy się to blokadą konta reklamowego. Gra niewarta świeczki.

Co można, a czego nie można?

Zacznę od tego, czego nie można. Zakazane są słowa kluczowe takie jak przykładowo marihuana, THC, CBD. Tych wyrazów nie możemy wstawić do żadnego z opisów zdjęcia. Nie mamy pozwolenia na reklamowanie nasion konopi ani – jak już wcześniej wspomniałem – waporyzatorów, bletek, lufek i rzeczy powiązanych z tytoniem. Co zatem nie jest karane odrzuceniem lub blokadą?

Przeczytanie regulaminu jest bardzo ważne przy tworzeniu treści w tak dyskryminowanej branży jak konopna. Unikniemy wielu nieporozumień, nerwów, a patrząc dalej – blokad reklam i kont.

Wbrew pozorom możemy zrobić naprawdę wiele. Do pewnego rozmiaru jest dozwolony liść konopi w grafice. Można bez problemu sponsorować płatnie artykuły informacyjne na temat produktów z cannabis, a także niezdatne do spożycia rzeczy z tej rośliny. Niektóre słowa kluczowe też mamy możliwość napisać. Facebook niestety nie posiada listy wyrazów czy grafik podsumowujących rzeczy dozwolone i te zakazane. Mam pewność co do niektórych aspektów, jednak w pozostałych kwestiach zależne jest to od kilku czynników.

Na pewno warto wiedzieć, iż pierwszą weryfikacją naszej reklamy zajmuje się algorytm. Nie ma sensu się zatem zrażać, jeśli odrzuci nam dobrze skonstruowaną reklamę. Może to być spowodowane złą historią reklamową konta, czymś co pozornie może być nielegalne w naszej treści albo po prostu błędem. Warto odwołać się od takiej decyzji – wtedy sprawdzają ją ludzie. W przypadku fanpage’y, z którymi dopiero zaczynam współpracę i mają niezbyt korzystną przygodę z Facebookiem, te reklamy są odrzucane w 99%. Dopiero po odwołaniu (nieraz dwóch) reklamy są zatwierdzane.

Jak rozmawiać z Facebookiem?

Nasza reklama została odrzucona. Co dalej? Facebook od razu proponuje zmianę treści sponsorowanego posta bądź odwołanie się od decyzji. Po wciśnięciu przycisku, którego trudno nie zauważyć zostaniesz skierowany na stronę, gdzie możesz poprosić o kolejną weryfikację. Jak najbardziej możesz korzystać z tej opcji, jednak Facebook nie informuje nas tutaj o czasie oczekiwania na weryfikację, a czasem w ogóle nam nie odpowie na odwołanie. Ja wolę inne, szybsze sposoby.

  • Czat z Facebookiem – Jeśli kiedykolwiek zrobiłeś reklamę na portalu i została zaakceptowana, istnieje szansa, iż masz dostęp do czatu z Facebookiem. Tę opcję znajdziesz tutaj. Jest to zdecydowanie najszybszy i najbardziej komunikatywny sposób rozmowy z tym portalem. Odpowiedzi doczekasz się od razu i rozmawiasz na żywo z konsultantem. Możesz dzięki temu dopytać o niejasne kwestie, a także złożyć odwołanie.
  • E-mail – Kontakt również sprawny. W większości przypadków na drugi dzień mamy wyczerpującą odpowiedź na nasz problem.

Facebook niestety poważniej traktuje ludzi, którzy zostawiają u niego pieniądze. Tak już jest. Warto założyć Menadżera Firmy, to również działa na twoją korzyść. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.

Możliwości na zareklamowanie swojej firmy konopnej na portalach społecznościowych jest bardzo dużo. Przede wszystkim trzeba przeczytać regulamin i rozmawiać z Facebookiem. Jeśli masz jakiekolwiek pytania w tej materii, napisz do mnie. Czy to przez maila, Instagrama, czy Facebooka. Wiele porad udzielam absolutnie bezpłatnie. Uważam, że tylko wspierając się wzajemnie osiągniemy nasz wspólny cel. Jeśli jesteś zainteresowany stałą współpracą, zapraszam tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry